Hjælp til søgning - klik her

Før du kontakter virksomheden

Før du kontakter virksomheden, bør du gøre dig forskellige overvejelser

 

Hvad har du brug for af vejledning?

  • Gør dig klart, hvilken form for hjælp, du har behov for: Konceptsparring, tegningsmateriale, 3D print, materialevalg, fysisk udvikling af prototype, fysiske tests, priskalkulationer, produktion, eller …? Det afhænger alt sammen af, hvor langt du er kommet med din idé.

 

Hvordan forbereder du dig bedst, inden du kontakter virksomheden?

  • Bliv skarp til at ”pitche” din forretningside. Det kaldes også elevatortalen. Du skal i løbet af et minut kunne fremlægge den grundlæggende fordel ved din forretningsidé eller dit produkt.
  • Gør dig klart, om du er opfinder eller iværksætter. Er du ’Ole Opfinder’, der er god til at få nye idéer, men ikke interesseret i at kommercialisere dem, eller er du iværksætteren, der også er god til  at få dem ud over rampen og gjort dem forretningsmæssigt bæredygtige?
  • Søg mest mulig information om alt det, du bør vide, hvis du overvejer at starte egen virksomhed og komme godt fra start: Registrering af virksomheden osv.
  • Hvordan kan din idé skabe værdi for virksomheden, som hjælper dig? Naturligvis er den virksomhed, der hjælper dig videre med en prototype (eller noget andet) også interesseret i om muligt selv at få noget ud af det. Det kan være produktion af dit produkt, innovation, adgang til nye markeder eller lignende. Måske er din idé så god, at virksomheden er interesseret i at være medinvestor eller købe din idé?
  • Tænk over, hvordan du deler dine ideer og med hvem. Vurder fra gang til gang, om det er nødvendigt at indgå en hemmeligholdelsesaftale. Det vil altid være en god idé at få en professionel rådgiver til at gå aftalerne igennem. Det kan blive meget dyrt efterfølgende, hvis dit produkt kopieres, uden at du kan dokumentere rettigheder til produktet. Og husk, at du ikke kan patentere et produkt, hvis det på forhånd har været offentliggjort i en større kreds.
  • Iværksættere har ofte brug for risikovillig kapital. Har du selv kapital, er det selvfølgelig nemmest. Skal du på lånemarkedet kræves det oftest, at du stiller personlig sikkerhed. Udover de traditionelle finansieringskilder findes muligheder som Vækstkaution, Business Angels, crowdfunding, fundraising og fonde - se eksempler under Links.
  • Har du brug for en forretningsplan? Banker og andre eksterne interessenter vil som oftest kræve at se en forretningsplan, før de investerer penge eller andre ressourcer i et udviklingsprojekt. Hvis det ikke er nødvendigt af hensyn til andre, kan du overveje, om det er en god idé at bruge meget tid på at lave en omfattende forretningsplan. I iværksættermiljøet er der delte meninger om værdien af en forretningsplan, og du bør i hvert fald overveje fordele og ulemper ved en forretningsplan.